Vraag van een klant: Wat is Phishing?

Veel mensen hebben wel eens iets gehoord over phishing, maar wat is het, en vooral; hoe zorg je ervoor dat je zélf geen gedupeerde wordt?

Phishing is een manier van oplichting op het internet. Meestal worden de slachtoffers via een email benaderd. In zo’n mail staat vaak een link naar een website, die lijkt te zijn van een betrouwbare instantie. Vaak lijkt het op een bank of verzekeringsmaatschappij. Er wordt gevraagd naar inlog- of creditcard gegevens, ter ‘controle’. Met deze gegevens wil de oplichter geld van de rekening halen, of aankopen op naam van de klant doen.

Hoe herken je een Phishing-email?
Het is vaak erg lastig om een email als phishing-mail te herkennen. Maar er zijn wel wat punten waar je op kunt letten;

  • Banken, verzekeringsmaatschappijen en overheidsinstanties zullen je nooit via een email vragen om je inloggegevens of je wachtwoord!
  • Phishing-mails zijn vaak dringend. De oplichter wil de klant snel laten reageren (Voordat deze onderzoek doet). Daarom wordt er vaak een uiterste betalingstermijn vermeld, of er wordt gedreigd met het verwijderen van het account van de klant.

Heeft u een email ontvangen die u niet vertrouwt?
Neem dan áltijd contact op met de betreffende instelling. Zij kunnen u vertellen of de ontvangen mail door henzelf verstuurd is. Zo niet, geef dit dan aan bij de deze instelling en verwijder de email.

Er zijn meerdere vormen van phishing. Ook via WhatsApp, een brief, of telefonisch wordt er door oplichters geprobeerd aan gegevens te komen.

Voor meer informatie over dit onderwerp, kun je kijken op veiliginternetten.nl, en op spamklacht.nl.

Heb je ook een vraag? Stel hem gerust, of kom eens langs.

Het team van OneStepSolutions.